Boeing, Spirit AeroSystems ile 4,7 milyar dolarlık anlaşmayı tamamladı
Havacılık ve uzay endüstrisinde önemli bir hamle yapan Boeing, Spirit AeroSystems’in 4.7 milyar dolarlık satın alma işlemini tamamladı. Bu işlem, tedarikçiyi yıllardır uğraştıran operasyonel zorlukların üstesinden gelmeyi amaçlayan Boeing için kritik bir adımı işaret ediyor.
Başlangıçta “Sphere” ve “Sparrow” olarak adlandırılan anlaşma en azından Eylül ayından bu yana değerlendiriliyordu ve Boeing Spirit’in performansını arttırmak için finansal destek ve ticari anlaşmalar sağlıyordu. Çözüm için aciliyet, 5 Ocak’ta Alaska Havayolları’na ait bir jetin eksik cıvatalar nedeniyle uçuş ortasında bir panelini kaybetmesi ve etkilenen modelin üretiminin durdurulmasıyla sonuçlanan bir olayın ardından arttı.
Bu gelişmeler hızla resmi görüşmelere yol açtı ve 1 Mart itibariyle Boeing, hem piyasayı hem de Spirit’in diğer büyük müşterisi Airbus’ı şaşırtarak devam eden görüşmeleri kamuoyuna doğruladı.
2005’te Onex’e satılan ve daha sonra müşteri portföyünü çeşitlendiren Spirit AeroSystems, genişleme çabalarında mali zorluklarla karşılaştı. Analistler, Kuzey Carolina’daki Airbus A350 kompozit gövde parçaları fabrikası gibi yeni operasyonların yüksek maliyet ve zararlarına dikkat çekti. Airbus, A220 ve A350 uçaklarına parça tedarik eden ve zarar eden bu girişimlerin verimliliğini artırmak için Spirit ile de temaslarda bulunuyordu.
Boeing’in teklif duyurusunun ardından Airbus, iki önemli tesisin kontrolünü elinde tutmak için pazarlığa açık olmayan şartlar belirledi: Kuzey Carolina, Kinston’daki A350 kompozit gövde segmenti fabrikası ve Kuzey İrlanda, Belfast’taki A220 kanatları tesisi. Airbus CEO’su Guillaume Faury, Nisan ayında verdiği bir röportajda, hassas işlerin rakiplere devredilmesini veto ederken bu tesislerin entegre edilme olasılığını kabul etti.
Müzakereler sonucunda Spirit’in Airbus’a 559 milyon dolar ödemeyi ve Belfast, Prestwick, İskoçya ve Subang, Malezya’daki tesisler de dahil olmak üzere bazı varlıklar için alıcı aramayı kabul ettiği bir anlaşmaya varıldı. Morgan Stanley, gelirlerin Airbus’a yapılacak ödemeyi karşılamasını sağlamak için bu varlık satışlarını yönetmek üzere görevlendirildi, ancak alıcı bulmanın zor olacağı tahmin ediliyor.
Airbus, alıcı çıkmaması halinde tesisleri potansiyel olarak satın almayı kabul etti. Bu arada, nakit işlemini tercih eden Boeing, hisse başına 35.50 dolarlık ilk teklifinden farklı olarak hisse başına 37.25 dolar değerinde tamamen hisse senedine dayalı bir anlaşmaya karar verdi. Bu değişiklik, Boeing’in mali durumunu tam olarak anlamak için Spirit’in durum tespiti yapmasını gerektirdi.
Pazar günü Spirit’in yönetim kurulu ve Morgan Stanley anlaşmayı onaylayarak, 2014 yılında pozisyonundan çıkan Onex hariç hissedarların yaklaşık 4 milyar dolarlık Boeing hissesi almasının önünü açtı. Bu anlaşma, çekirdek Spirit fabrikalarının ve bazı ek varlıkların Boeing’e geri satılmasıyla sonuçlanacak. Konsolidasyon, uçak talebinin arttığı bir dönemde gerçekleşiyor ve her iki şirketi de sektörün ihtiyaçlarını daha iyi karşılayacak şekilde konumlandırıyor.
Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.